perjantai 5. joulukuuta 2014

Vihdoin ja viimeinkin

Viime kirjoituksestani on vierähtänyt jo tovi, en ole jaksanut taikka ehtinyt paneutua kunnolla kirjoittamaan. Joulu on tulossa mikä tarkoittaa että koulussa on viimeiset kokeet kirjoitettavana, mä kun olen peruskoulun viimeisellä jo niin kokeet ei ole mun mielestä ainakaan helppoja. Mulle helposti käy kokeisiin lukiessa niin että seinään tuijottaminenkin tulee kiinnostavammaksi kuin se itse opiskelu, mutta tänään sain kirjoitettua viimeisen kokeen alta pois joten nyt voin rentoutua (ainakin melkein) ja unohtaa kokeisiin stressaamisen ainakin hetkeksi. Olisin tosi mielellään halunnut toteuttaa jonkinlaisen joulukalenterin mutta se unohtui tuossa kiireiden ohella joten ehkä ensivuonna!


Löydättekö Jokerin kuvasta? :-D
Toissaviikonloppuna eli sunnuntaina 23.11, mulla oli kauden viimeiset kilpailut. Ratsuina toimi 60cm luokassa ihana Papu- poni, 80cm luokassa pullaponi Viiu ja 90cm luokassa Lumi. Varsinkin Viiu& Papu yllätti mut erittäin positiivisesti! Kisoista on kulunut jo sen verran kauan että en muista oikeastaan mitään ns. tärkeitä yksityiskohtia joiden avulla voisin teille analysoida ratoja sen tarkemmin tähän postaukseen, valitan. Papu hyppäsi 60cm luokan 4 virhepisteellä ja se yksi puomi joka putosi oli ihan mun vika, Papu lähti vyörymään kohti estettä ja mun olis vaan pitänyt tukea jalalla ja säilyttää tuntuma mutta lähdin vain vetämään kilpaa ponin kanssa joten mentiin esteestä läpi. Loppurata tuon pienen kohelluksen jälkeen oli Papuksi ihan Super hyvä, olin tosi tosi ylpeä Papusta miten hyvin se meni viime kisoihin verrattuna.

 
Viiu hyppäsi aamulla ensin 40cm luokan omistajansa kanssa ja mä juoksin taluttaen vieressä radan läpi. 0vp sekä Viiulle että mulle, Viiu oli kuitenkin ainut meistä joka sai clear round- ruusukkeen. Itse hyppäsin 80cm luokan, tämä oli Viiun vasta toinen 80cm rata joten menin perusradan vain tunnustellen miten poni hyppää ja koska Viiu tuntui hyvin varmalta niin uskalsin kääntää tiukat tiet uusinnassa, se myös kannatti koska siitä syystä räpsähti luokka voitto. Luokassa oli yli 20 lähtijää joten se ei ollut yhtään huono suoritus Viiulta, rata ei ollut mun ratsastuksen kannalta kuitenkaan paras koska näin huonosti askelia esteille mutta onneksi Viiu on reilu kaveri ja pelasteli mua!

 
Lumin radasta en muista muuta kuin että se sisälsi vauhtia ja isoja hyppyjä. Lumi oli tosi hyvän tuntuinen ratsastaa kun se oli vähän vahva ja oli itse menossa eteenpäin. Laukka oli kuitenkin liian suuri joka kostautui sarjalle tultaessa pitkällä lähestymisellä aavistuksen liian lähelle eikä Lumi ehtinyt nostaa etusiaan tarpeeksi nopeasti joten sarjan A- osalta otettiin 4vp mukaan.


Viime viikonloppuna mulla oli Hauken valmennus joka meni ensimmäisenä päivänä hyvin ja toisena päivänä myös ihan hyvin, ei kuitenkaan yhtä hyvin kuin ensimmäisenä päivänä. Lauantaina hypättiin linjoja ja kavaletteja, linjat ovat mun heikkous en koskaan osaa ratsastaa niihin hyvin sisälle, kavaletit taas on mun mielestä helppoja ja niille osaan ratsastaa silmät kiinni ja vaikka väärinpäin istuen. Hauke sanoi että ratsastin Lumia paremmin kuin koskaan aikaisemmin ja että Lumi oli erittäin hienon näköinen. Sunnuntaina hypättiin aluksi kontrolli tehtävää joka näkyy videolla, Lumi ei tykännyt siitä ollenkaan koska se ei saanut hypätä isosti ja rynnätä esteen jälkeen. Kun kontrolli tehtävä sujui hyvin niin hypättiin jumppa sarjaa, Hauke halusi todistaa mulle kuinka hyvä hevonen mulla on. Ajatus siis oli saada mut tajuamaan että mun ei tarvitse auttaa Lumia niin paljoa 80- 90cm esteillä vaan sen täytyy itse saada ajatella. Hypätiin siis jumppa sarjaa jossa viimeinen este oli okseri, tunnin lopussa takapuomi oli n. 120- 130cm korkeudella ja ymmärsin mitä Hauke tarkoitti, hevosella kyllä on kapasiteettia ja osaamista mun täytyy vain luottaa siihen enemmän.


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Luen läpi jokaisen kommentin ja jos kommentti ei ole asiallinen se poistetaan välittömästi.

- Lumi on oma hevoseni. Viiu, Papu ja muut hevoset joista kirjoitan ovat liikutettavia/ ratsutettavia.

- Kuvailen Nikon D3100 järjestelmä kameralla putkena toimii perus nikonin: AF-S DX NIKKOR ED 18-55mm 1:3.5-5.6 GII

- Kysy jos jokin mietityttää, vastaan aina.